خواص جو دوسر 

جو دوسر چیست؟

 جو دو سر از سالم ترین غلات روی زمین، فاقد گلوتن و منبع بسیار خوبی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان های مهم است. مطالعات نشان می دهد جو دوسر فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی.

جو دوسر یک غذای غلات کامل است که با نام علمی Avena sativa شناخته می شود. از آن جا که جو دوسر، مدت زمان زیادی برای پختن لازم دارد، به همین دلیل بیشتر مردم جو دوسر پرک یا له شده یا برش خورده را ترجیح می دهند که زمان پخت کوتاه تر و بافت نرم تری نیاز دارد. از جو دوسر در تهیه انواع غذا مانند فرنی، کلوچه، نان، سوپ و … استفاده می کنند. جو دوسر فوق العاده مغذی است و ترکیب مواد مغذی جو دوسر کاملا متعادل و حاوی پروتئین بیشتری نسبت به اکثر غلات است. جو دوسر منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر از جمله فیبر قدرتمند بتا گلوکان است.

نصف فنجان (۷۸ گرم) جو دو سر خشک حاوی (۵) است:

منگنز: ۱۹۱ درصد از RDI

فسفر: ۴۱٪ از RDI

منیزیم: ۳۴٪ از RDI

مس: ۲۴٪ از RDI

آهن: ۲۰٪ از RDI

روی: ۲۰٪ از RDI

فولات: ۱۱٪ از RDI

ویتامین B1 (تیامین): ۳۹٪ از RDI

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک): ۱۰٪ از RDI

مقادیر کمتری از کلسیم ، پتاسیم ، ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B3 (نیاسین)

این مقدار با ۵۱ گرم کربوهیدرات ، ۱۳ گرم پروتئین ، ۵ گرم چربی و ۸ گرم فیبر همراه است ، اما فقط ۳۰۳ کالری.

جو دوسر غنی از آنتی اکسیدان ها، از جمله آوانانترامیدها (قابل توجه ترین گروه منحصر به فرد آنتی اکسیدان) است که تقریباً فقط در جو دوسر یافت می شود و دارای اثرات ضد التهابی و ضد خارش هستند و همچنین ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول است. آوانانترامیدها با افزایش تولید اکسید نیتریک به کاهش فشار خون و جریان خون بهتر کمک می کنند. اسید فرولیک نیز در جو دوسر به مقدار زیاد یافت می شود که آنتی اکسیدان دیگری است.

جو دوسر حاوی مقادیر زیادی بتا گلوکان ، نوعی فیبر محلول است که یک محلول غلیظ و ژل مانند در روده ایجاد می کند و موجب موارد زیر می شود:

کاهش سطح LDL و کلسترول کل

کاهش قند خون و پاسخ انسولین

افزایش احساس سیری

افزایش رشد باکتری های خوب در دستگاه گوارش

جو دوسر می تواند کنترل قند خون را  به ویژه در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بهبود بخشد. دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع است که با افزایش قابل توجه قندهای خون و معمولاً از کاهش حساسیت به هورمون انسولین ناشی می شود.

جو دوسر بسیار سیر کننده است و بتا گلوکان موجود در آن احساس سیری شما را افزایش می دهد و به شما در کاهش وزن و کاهش خطر چاقی کمک می کند که می توانید آن را به صورت فرنی در وعده ی صبحانه نیز استفاده کنید.

جو دو سر به مراقبت از پوست نیزکمک می کند و تصادفی نیست که جو دوسر را می توان در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست یافت. FDA از سال ۲۰۰۳ بلغور جو دوسر کلوئیدی را به عنوان ماده محافظت کننده از پوست تأیید کرده است که سابقه طولانی در درمان خارش و التهابات پوستی دارد. به عنوان مثال، محصولات پوستی مبتنی بر جو دوسر علائم ناراحت کننده اگزما را بهبود می بخشند. توجه داشته باشید که فواید مراقبت از پوست فقط مربوط به جو دوسر است که روی پوست قرار می گیرد و نه آنهایی که خورده می شوند.

یکی دیگر از خواص جو دوسر، کاهش خطر آسم در کودکان است. آسم شایع ترین بیماری مزمن در کودکان است که یک اختلال التهابی در راه های هوایی (لوله هایی که هوا را به ریه های شخص منتقل می کنند) است. اگرچه همه کودکان علائم یکسانی ندارند ، اما بسیاری از آنها سرفه های مکرر ، خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه می کنند.

از دیگر مزایای جو دو سر کمک به رفع یبوست است. افراد مسن معمولاً دچار یبوست می شوند. از ملین ها اغلب برای رفع یبوست در افراد مسن استفاده می شود.

چگونه جو دوسر را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

از چندین روش می توانید از جو دو سر لذت ببرید. محبوب ترین راه این است که از فرنی جو دوسر در صبحانه استفاده کنید. به این ترتیب که:

نصف فنجان جو دوسر، یک فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب یا شیر و کمی نمک را با هم ترکیب کرده، مواد را در قابلمه ریخته و بگذارید تا جوش بیاید. حرارت را کم کنید و جو دو سر را بپزید، گاهی اوقات به هم بزنید، تا نرم شود. همچنین می توانید به طور جداگانه دارچین، میوه ها، آجیل ها، دانه ها و یا ماست یونانی را هم به مخلوط جو دو سر اضافه کنید.

 

تهیه شده در بخش تحقیق مای فندق

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید