مقالات

فواید چغندر برای سلامتی

فواید چغندر برای سلامتی

فواید چغندر برای سلامتی

1- علائم پیری زودرس را به تاخیر می اندازد.
سبزی چغندر حاوی ویتامین A و کاروتنوئید است که می تواند بسیار مفید باشد. آن ها همچنین حاوی مقدار مناسبی از لوتئین، یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی هستند. آن ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و می توانند در محافظت از پوست انسان در برابر نور نقش داشته باشند. طبق یک مطالعه چینی، چغندر قند دارای خواص آنتی اکسیدانی عالی است و می تواند خواص ضد پیری داشته باشد.
2- سلامت پوست را بهبود می بخشد.
مشخص شده است که خوردن چغندر از سرطان پوست جلوگیری می کند. همچنین چغندر حاوی ویتامین A است که غشاهای مخاطی را سالم نگه می دارد و سلامت پوست را بهبود می بخشد. ویتامین A همچنین موجب جایگزینی روزانه سلول های پوست می شود. برخی معتقدند که چغندر ممکن است به تصفیه خون نیز کمک کند. این ممکن است سلامت پوست را تقویت کند. چغندر همچنین منبع خوبی از ویتامین C است. مطالعات نشان می دهد که فیبروبلاست های پوست برای سنتز کلاژن به ویتامین C نیاز دارند. ویتامین C همچنین از پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. سطوح کافی ویتامین C نیز تشکیل اسکارهای برجسته را به حداقل می رساند.
3- می تواند در دوران بارداری مفید باشد.
مطالعات تحقیقی بر روی احتمال مفید بودن چغندر برای زنان باردار وجود دارد. چغندر همچنین سرشار از اسید فولیک است که دلیل بسیار خوبی برای مادران باردار برای گنجاندن آن در رژیم غذایی خود است. اسید فولیک به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزاد کمک می کند.
4- فشار خون را کاهش می دهد.
در مطالعه ای که در دانشگاه کوئین مری لندن انجام شد، مشخص شد که آب چغندر فشار خون را در عرض چهار هفته کاهش می دهد. مصرف 250 میلی لیتر آب چغندر در روز می تواند اثرات کاهش فشار خون بهتری نسبت به آب ساده حاوی نیترات داشته باشد و برای افراد در معرض خطر بیماری قلبی عروقی مفید باشد. همچنین اعتقاد بر این است که آب میوه ممکن است اثرات بهتری نسبت به اکثر داروهای ضد فشار خون داشته باشد. قبل از استفاده از آبمیوه برای درمان فشار خون با پزشک خود صحبت کنید.
5- می تواند برای قلب مفید باشد.
طبق یک مطالعه، فقط یک هفته مصرف منظم آب چغندر می تواند استقامت و فشار خون را در افراد مسن در معرض خطر نارسایی قلبی بهبود بخشد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهند. یک مطالعه آمریکایی دیگر بیان کرده است که مصرف آب چغندر از انفارکتوس میوکارد (انسداد خون رسانی به بافت قلب) جلوگیری می کند.
در مطالعات موش، چغندر برای بهبود رساندن اکسیژن به عضلات اسکلتی در حال کار مشخص شد. وقتی ماهیچه های اسکلتی در حال کار اکسیژن کافی دریافت نمی کنند، دچار اختلال می شوند و ظرفیت فرد برای حرکت دادن دست ها یا پاهای خود کاهش می یابد. این منجر به کاهش فعالیت بدنی و در نهایت منجر به بیماری قلبی می شود.
6- به پیشگیری از سرطان کمک می کند.
عصاره چغندر پتانسیل پیشگیری از سرطان سینه و پروستات را دارد. این را می توان به وجود بتانین در چغندر نسبت داد. در مطالعه ای که در دانشگاه هوارد واشنگتن انجام شد، مشخص شد که مصرف چغندر از سرطان ریه و پوست پیشگیری می کند. آب چغندر، زمانی که همراه با عصاره هویج مصرف شود، به درمان سرطان خون کمک می کند. مطالعات متعددی از خواص ضد سرطانی و شیمیایی چغندر منتشر شده است. در یک مطالعه فرانسوی دیگر، بتانین به طور قابل توجهی تکثیر سلول های سرطانی را کاهش می دهد.
7- سلامت کبد را ارتقا می دهد.
وجود کلسیم، بتائین، ویتامین های گروه B، آهن و آنتی اکسیدان ها، چغندر را در زمره بهترین غذاهای کبد نگه می دارد. چغندر حاوی پکتین است، فیبری که به از بین بردن سموم کمک می کند. می تواند سمومی را که از کبد خارج شده اند پاک کند و مطمئن شود که دوباره وارد بدن نمی شوند. چغندر همچنین حاوی روی و مس است که هر دو می توانند از سلول های کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنند. طبق یک مطالعه لهستانی، چغندر همچنین می تواند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کند. برخی مطالعات بر این باورند که چغندر همچنین ممکن است صفرا را رقیق کند و به آن اجازه دهد به راحتی از طریق کبد و روده کوچک جریان یابد که ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد.
8- میزان سطح انرژی را افزایش می دهد.
مطالعات نشان داده اند که چغندر ماهیچه ها را در مصرف سوخت کمک می کند و استقامت را افزایش می دهد. یکی از این تحقیقات شامل مردان 19 تا 38 ساله بود که با دوچرخه های ورزشی دوچرخه سواری می کردند. مصرف حدود نیم لیتر آب چغندر در روز به آن ها این امکان را می داد که 16 درصد بیشتر چرخه خود را بدون خستگی انجام دهند. طبق مطالعه دیگری، خوردن چغندر به دوندگان برتری متوسطی نسبت به سایرین داد که به طور متوسط 41 ثانیه در یک دوی 5 هزار نفری بود. دلیل آن توانایی چغندر در افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون است. همچنین میزان اکسیژن مورد نیاز عضلات برای عملکرد بهینه را کاهش می دهد. مطالعه دیگری نشان داد که چغندر عملکرد ورزشکاران زن در سطح بین المللی کایاک را افزایش می دهد. ورزشکاران دو ساعت قبل از آزمایش دو واکسن 70 میلی لیتری چغندر دریافت کرده بودند و متوجه تغییر شده بودند. در آزمایش‌هایی که روی موش‌های ورزشکار انجام شد، مشخص شد که مکمل‌های آب چغندر باعث افزایش جریان خون در اندام‌ها می‌شود.
9- به مبارزه با التهاب کمک می کند.
طبق یک مطالعه، چغندر، به ویژه به شکل آب میوه، در درمان التهاب موثر بوده است. مطالعه دیگری در مصر نشان داد که عصاره چغندر می تواند التهاب کلیه ها را درمان کند. فولات، فیبر و بتالین می توانند مسئول خواص ضد التهابی چغندر باشند.
10- سلامت مغز را ارتقا می دهد.
چغندر با بهبود اکسیژن رسانی به قشر جسمی حرکتی، ناحیه مغزی که معمولاً در مراحل اولیه زوال عقل تحت تأثیر قرار می گیرد، به بهبود نورپلاستیسیته مغز معروف است. هنگامی که به افراد مسن مبتلا به فشار خون یک مکمل آب چغندر (علاوه بر ورزش) داده شد، ارتباط مغزی آن ها شبیه به افراد جوان تر شد.
11- سطح قند خون را کنترل می کند.
این بیشتر به چغندر قند مربوط می شود. طبق یک مطالعه در ایسلند، فیبر چغندر قند می تواند قند خون را کاهش دهد. طبق یک مطالعه در بریتانیا، مصرف آب چغندر باعث سرکوب قند خون پس از غذا شد.
12- به هضم کمک می کند.
مصرف منظم چغندر یا محصولات چغندر برای بهبود هضم و کیفیت خون مشخص شده است. برخی شواهد نشان می دهد که چغندر سفید همچنین می تواند انسدادهای کبد و طحال را باز کند. چغندر قرمز در درمان بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و خون مفید است. در واقع، چغندر قرمز از نظر سلامت شکم جایگاه برجسته ای در تاریخ دارد. اعتقاد بر این است که رومی ها از چغندر برای درمان یبوست و سایر بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش استفاده می کردند.
13- سطح کلسترول بد را کاهش می دهد.
در یک مطالعه حیوانی، موش های تغذیه شده با عصاره چغندر شاهد کاهش سطح کلسترول کل و افزایش کلسترول خوب بودند. چغندر یکی از معدود غذاهایی است که کالری کمی دارد و کلسترول آن صفر است.
14- به درمان کم خونی کمک می کند.
می دانیم که کمبود آهن باعث کم خونی می شود. مشخص شده است که چغندر سرشار از آهن است و جذب آهن از چغندر بهتر از سبزی های دیگر است. چغندر همچنین دارای آهن بهتری نسبت به سبزی چغندر است. فولات موجود در چغندر نیز به درمان کم خونی کمک می کند.
15- سلامت جنسی را بهبود می بخشد.
اعتقاد بر این است که چغندر از زمان رومیان به عنوان یک داروی تقویت کننده جنسی استفاده می شده است. چغندر حاوی مقادیر خوبی بور است. بور به طور مستقیم با تولید هورمون های جنسی مرتبط است. چغندر نیز آرامش بخش است. بتائین موجود در چغندر ذهن شما را آرام می کند و تریپتوفان به شادی کمک می کند که هر دو می توانند به شما کمک کنند خلق و خوی بهتری داشته باشید. طبق یک مطالعه علمی دیگر، آب چغندر همچنین می تواند به درمان ضعف جنسی کمک کند.
16- به جلوگیری از ایجاد آب مروارید کمک می کند.
چغندر (به خصوص سبزی چغندر) سرشار از بتاکاروتن است که به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می کند. آن ها همچنین به جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک می کنند.
17- سطح آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد.
این را می توان به وجود پلی فنول ها و بتالین ها نسبت داد. ترکیباتی در چغندر که خواص آنتی اکسیدانی آن را ارائه می دهند. طبق یک مطالعه، رنگدانه بتالین در چغندر دارای خواص ضد التهابی قوی است. این خواص به درمان استرس اکسیداتیو و بهبود شناخت کمک می کند. آنتی اکسیدان هایی که در چغندر (و سبزی های آن) فراوان هستند ممکن است وضعیت آنتی اکسیدانی بدن را بهبود بخشند.
18- به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.
یکی از دلایل مفید بودن چغندر برای درمان پوکی استخوان وجود سیلیس است. این ماده معدنی مورد نیاز بدن برای استفاده موثر از کلسیم است. خوردن یک لیوان آب چغندر در روز می تواند از پوکی استخوان و سایر بیماری های مرتبط (مانند بیماری استخوان شکننده) جلوگیری کند. طبق مطالعات، مکمل های بتائین به کاهش سطح هموسیستئین در بدن کمک می کنند. تجمع بیش از حد هموسیستئین می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را به خصوص در بزرگسالان جوان تر افزایش دهد. چغندر حاوی مقداری کلسیم است و برخی معتقدند ممکن است به تقویت استخوان ها و دندان ها نیز کمک کند. چغندر سبزیجات قدرتمندی است که سزاوار جایگاهی در رژیم غذایی روزانه شماست.

 

در بخش مقالات مطالب بیشتری در مورد این مبحث مطالعه فرمایید.
تهیه و ترجمه: تیم تولید محتوای مای فندق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *