مای فندق

معرفی نژاد یورکشایر

سگ

۹ دی ۱۳۹۹ 311 بازدید
مای فندق

معرفی نژاد یورکشایر

سگ یورکشایر تریر محبوب‌ترین نژاد سگ عروسکی در آمریکا و یکی از پرطرفدارترین سگها در کل دنیاست. این سگ کوچولو با ظاهری مهربان و بامزه و موهایی بلند و ابریشمی و شخصیتی شجاع و بازیگوش برای افراد مختلف با سبک زندگی متفاوت مناسبه. در این مطلب قصد داریم نژاد سگ یورکشایر تریر رو معرفی کنیم و در مورد تاریخچه، نگهداری، تغذیه، بهداشت و مراقبت از موها و …. با شما صحبت کنیم. پس در ادامه با ما در پت پرس همراه باشید.

عکس سگ یورکی عروسکی

آشنایی با نژاد یورکشایر تریر

یورکشایر تریر که به طور اختصار یورکی تریر یا یورکی هم شناخته می‌شه یکی از کوچکترین نژاد سگ تریر محسوب می‌شه.

این نژاد اواخر قرن ۱۹ میلادی و در انگلستان به وجود اومد؛ هرچند اون موقع سایز و جثه‌ش انقدر کوچک نبود و اندازه متوسطی داشت.

جالبه بدونید که برخلاف خیلی از نژادهای دیگه این سگ در اصل متعلق به طبقه کارگره و کارگرای منطقه یورکشایر این سگ رو برای شکار موش‌های داخل معدن پرورش دادن.

یورکی‌ها جثه کوچولو و ریزه‌ میزه‌ای دارن و قدشون حدود ۱۶-۲۳ سانتیمتر و وزنشون بین ۲ تا ۳.۵ کیلوگرمه.

این نژاد فوق‌العاده شیطون، وفادار و مهربونه و اگه به اندازه کافی فعالیت کنه به راحتی می‌تونه تو آپارتمان و خونه‌های کوچک هم زندگی کنه.

البته علیرغم ظاهر بامزه و عروسکی، یورکی‌ها شخصیت بزرگی دارن و خیلی شجاع، سرسخت و البته گاهی قلدر هستن! بنابراین لازمه از همون تولگی به خوبی تربیت بشن.عکس سگ یورکشایر تریر

ویژگی‌های نژاد یورکشایر تریر

نکات مثبت:
  • سگهای نگهبان خوبی هستن.
  • مهربون و وفادارن.
  • بامزه، پرانرژی و سرگرم کننده هستن.
  • به خاطر جثه کوچکشون مناسب زندگی آپارتمانی هستن.
  • ریزش موی زیادی ندارن و برای افرادی که آلرژی دارن مناسبن.
نکات چالش برانگیز
  • ممکنه در برخورد با حیوانات و بچه ها کمی پرخاشگر باشن.
  • تربیتشون کمی سخت و چالش برانگیزه.
  • پرسرو صدا هستن و زیاد پارس می‌کنن.
  • موهای بلند و ابریشمی‌شون نیاز به مراقبت زیادی داره.
  • بخاطر جثه ظریفشون برای خانواده‌هایی که بچه خردسال دارن مناسب نیستن.

ویژگی‌های ظاهری و مشخصات سگ یورکشایر تریر

  • دسته بندی: سگهای عروسکی
  • قد: ۱۶ تا ۲۳ سانتیمتر
  • وزن: ۱-۳ کیلوگرم

نژاد یورکشایر تریر سری کوچک و پوزه‌ای متوسط داره. گوشهای این سگها به شکل عدد ۸ و کاملا صاف و ایستاده است.

قابل توجه‌ترین ویژگی‌ ظاهری یورکشایر تریر موهای بلند، ظریف و ابریشمیه که معمولا در قسمت پشت و دم به رنگ تیره و بقیه جاها طلاییه.

موهای بلند بالای صورت سگهای یورکشایر تریر هم یکی دیگه از مشخصات ظاهری این سگهاست که معمولا با کش مو یا روبان بالای سرش جمع می‌شه و ظاهر بامزه و عروسکی‌تری به سگ میده.سگ یورکشایر تیکاپ

طول عمر سگ یورکشایر چقدره؟

عوامل زیادی مثل نحوه نگهداری، واکسیناسیون و مراقبتهای بهداشتی و تغذیه مناسب روی طول عمر سگها تاثیر می‌ذارن. اما به طور کلی نژاد یورکشایر تریر حدود ۱۲-۱۵ سال می‌تونه عمر کنه.

قیمت سگ یورکشایر تریر در ایران چنده؟

قیمت این نژاد سگ در ایران رقم دقیق و مشخصی نداره و هر پرورش دهنده و وارد کننده‌ای ممکنه قیمت متفاوتی بهتون بگه. با این حال، به طور کل این سگها در ایران با قیمتی بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسن.

یورکشایر تریر تیکاپ یا فنجانی به چه سگی گفته میشه؟

به سگهای یورکی که کوچکتر از حد استاندارد باشن یورکشایر تی کاپ گفته می‌شه. البته دامپزشکان و پرورش دهنده‌های حرفه‌ای به هیچ وجه خرید این سگهای کوچولو رو توصیه نمی‌کنن.

چون این سگها به دلیل اختلال ژنتیکی غیرطبیعی و کوچکتر از سایر معمول و طبیعی هستن و در معرض ابتلا به بیماری‌های زیادی قرار دارن که زندگی کوتاه و دردناکی رو برای سگ بیچاره رقم میزنه.

سگ یورکشایر تریر در طبیعت پاییزی

خلق و خو و خصوصیات سگ یورکشایر عروسکی

سگ های یورکشایر تریر علیرغم جثه کوچولو و ریزه میزه‌ای که دارن شخصیت بزرگی دارن و خودشون رو بزرگتر از چیزی که هستن می‌دونن!

این سگها بسیار پرسرو صدا و پرانرژی هستن و طیف وسیعی از ویژگی‌های رفتارهای سگهای تریر رو ممکنه نشون بدن: بعضی‌ها خیلی بغلی و لوسن و فقط می‌خوان روی پای شما لم بدن، اما بعضی دیگه ممکنه بیشتر اهل بیرون رفتن و فعالیت و جنب و جوش باشن.

سگ یورکشایر تریر سگهای نگهبان خوبی هستن و حضور غریبه رو به صاحبشون اطلاع می‌دن.

این سگهای کوچولو اگه به خوبی اجتماعی و تربیت نشن در برابر بچه‌ها ممکنه برخورد خیلی خوبی نداشته باشن.

همینطور بعضی از یورکی‌ها نسبت به حیوانات کوچک دیگه ممکنه رفتار خشن و تهاجمی نشون بدن، اما با سگهای دیگه و حتی گربه‌ها اغلب رابطه دوستانه و خوبی دارن.

سگهای یورکی کمی لجباز و قلدر هستن و ممکنه دلشون بخواد رئیس بازی دربیارن،

همینطور سگهای پرحرفی هستن و دوست دارن به همه چی پارس کنن!

بنابراین خیلی مهمه که از روز اول آموزش و تربیت این سگ کوچولو و قلدر رو شروع کنید و به سگی اجتماعی، مودب و خوش رفتار تبدیلش کنید.

توله سگ یورکشایر تریر

نکات مهم در مورد نگهداری سگ یورکشایر تریر

  • تربیت و آموزش قوانین خونه به یورکشایر تریرها کمی چالش برانگیزه. استفاده از روش صحیح تربیتی و همینطور پارک سگ توصیه می‌شه.
  • یورکی‌ها یکم سرمایی هستن و اصلا از هوای سرد خوششون نمیاد. مخصوصا اگه تو محیطهای مرطوب و سرد قرار بگیرن زود دچار لرز می‌شن.

به خاطر سایز کوچک و استخون بندی ظریف و شخصیت خاص یورکی، این نژاد برای خانواده هایی که بچه‌های کم سن و سال دارن پیشنهاد نمی‌شه. چون به راحتی ممکنه آسیب ببینن.

  • بعضی از سگهای یورکشایر تریر خیلی پرسرو صدا هستن و به هر صدایی که بشنون واق واق می‌کنن. هرچند این رفتار با تربیت و آموزش صحیح و به موقع تا حد زیادی اصلاح میشه اما به هرحال حواستون به این ویژگی یورکی‌ها باشه.
  • نژاد یورکشایر تریر سیستم گوارش حساسی داره و هر غذایی رو نمی‌خوره. بنابراین لازمه که با مشورت دامپزشک یه رژیم غذایی مناسب و باکیفیت برای سگتون داشته باشید.
  • یورکی‌های کوچولو خودشون رو سگهایی بزرگ می‌دونن و به همین دلیل هروقت فرصتش پیش بیاد از دعوا کردن با سگهای خیلی بزرگ استقبال می‌کنن!

بنابراین به عنوان صاحب این کوچولوهای پررو باید حواستون باشه و مخصوصا در فضای بیرون کنترل خوبی روی رفتارهاش داشته باشید تا یه موقع بلایی سر خودش نیاره. پیشنهاد میکنم مقاله رو مطالعه کنین، ما توی این مقاله به ۷ راز مهم نگهداری از سگ اشاره کردیم.

غذای سگ یورکشایر تریر

تغذیه و غذای سگ یورکشایر تریر

این نژاد به رژیم غذایی باکیفیت و مرغوبی نیاز داره. برای تغذیه این سگ کوچولو دو راه دارید:

  1. استفاده از غذاهای تجاری باکیفیت به صورت غذای خشک و غذای کنسروی
  2. تهیه غذای خانگی براساس دستور غذایی مورد تایید دامپزشک

هرکدوم از این دو روش رو انتخاب کردید حواستون باشه که سگها در سنین و دوره‌های مختلف زندگی (تولگی، بلوغ و بزرگسالی و پیری) نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارن و در نتیجه باید رژیم غذایی متفاوتی هم داشته باشن. (در این رابطه بخونید:)

بعضی از سگهای یورکی مستعد چاقی و اضافه وزن هستن، بنابراین مراقب مقدار کالری دریافتی نسبت به وزن سگتون باشید.

تربیت یورکی‌ها کمی چالش برانگیزه و در این زمینه، کمک زیادی بهتون می‌کنن. اما از طرفی مراقب باشید که بیش از حد به سگتون تشویقی ندید تا دچار چاقی و اضافه وزن نشه.

مقدار غذای سگ یورکی چقدر باید باشه؟

مقدار غذا به عواملی مثل سن، وزن و میزان فعالیت و …. بستگی داره و توصیه می‌کنیم برای مشخص کردن مقدار دقیقش با دامپزشک مشورت کنید.

اما به طور کلی ½ تا ¾ فنجان غذای خشک باکیفیت و مرغوب برای یک روز یورکی کافیه که باید در دو وعده بهش داده بشه.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

Leave a comment